Analgosedace

Mnoho lidí špatně snáší bolest, obzvlášť co se zubů týče. Často se pak bojí chodit ke stomatologovi a se zubním křeslem mají automaticky spojené jen nepříjemné vzpomínky. Proč se ale zbytečně trápit? Moderní stomatologie má hned několik nástrojů, jak utlumit bolest. Jedním z nejúčinnějších je analgosedace. Analgosedace je naprosto bezpečná cesta, jak se vyhnout nepříjemným zážitkům v zubním křesle. Pacient při zákroku spí a nevnímá bolest ani jiné nepříjemné vjemy. Zároveň ho ale lékař může jednoduše probudit.

Pro koho je analgosedace určena

Zubní ošetření s využitím analgosedace je vhodné pro všechny pacienty, kteří chtějí mít jistotu, že ošetření bude po celou dobu bezbolestné. Analgosedace je vhodná u citlivých, bolest hůře snášejících pacientů, a u složitějších a rozsáhlejších zejména chirurgických výkonů.

Analgosedaci doporučujeme:
  • u citlivých, bolest hůře snášejících pacientů – s tzv. nízkým prahem bolesti

• úskostným pacientům podstupujícím rozsáhlejší zákrok

• pacientů se špatnou zkušeností s předchozími zákroky u stomatologa

• pokud nelze objektivně zabránit nepříjemným vjemům či dosáhnout uspokojivé hloubky znecitlivění, například vícečetné extrakce zubů, hlavně v dolní čelisti, extrakce neprořezaných zubů moudrosti, zavádění zubních implantátů atd

Na co se připravit při analgosedaci

Aby se předešlo komplikacím a ošetření bylo co nejšetrnější a nejúčinější, je před plánovanou analgosedací potřeba vyplnit anesteziologický dotazník. V případě nutnosti budete dle vyjádření lékaře anesteziologa požádání o absolvování předoperačního vyšetření u svého obvodního lékaře (EKG, eventuálně krevní rozbor)

Před zákrokem

• 24 hodin před výkonem nekuřte a nepijte alkoholické nápoje.

• 8 hodin před výkonem nejezte ani nepijte. Předcházíte tak možnému riziku zvracení a nebezpečí zatečení obsahu žaludku do dýchacích cest.

• Pokud trvale užíváte nějaké léky, vezměte si je i v den výkonu, soupis předložte před výkonem lékaři anesteziologovi. Poslední lék by měl být požit maximálně 2 hodiny před výkonem.

• Nepoužívejte před výkonem make-up ani lak na nehty, tato líčidla znemožňují klinické a přístrojové sledování prokrvení a průběhu výkonu.

• Před výkonem si vyjměte zubní protézy, oční čočky, naslouchadla, šperky, sponky do vlasů. Máte-li delší vlasy sepněte si je gumičkou

Po zákroku

• Zajistěte si doprovod dospělou osobou. Budete mít pocit mírné ospalosti a ne zcela jisté chůze, bez doprovodu nebudete z ambulance propuštěni.

• Cestování hromadnou dopravou a rovněž pěší odchod bez doprovodu jsou nepřípustné.

• V den výkonu si neplánujte žádné důležité schůzky, právní jednání a činnosti vyžadující pozornost a soustředěnost.

• Neprovozujte činnosti, které vyžadují pozornost a soustředěnost a mohly by vést k ohrožení zdraví vlastního nebo ostatních osob.

• Řízení motorových vozidel je zakázáno po dobu 24 hodin.

• Doporučujeme alespoň 12 hodin zůstat doma, odpočívat, jíst pouze malé porce stravy, vstávat pomalu z lůžka či ze židle a zajistit si přítomnost druhé osoby.

• Nečiňte významná rozhodnutí a nepodepisujte právní dokumenty – ještě několik hodin budete lehce omámení a unavení

Možná rizika a komplikace při analgosedaci

I přes dlouhodobě dobré výsledky a klinické zkušenosti s analgosedací nelze absolutně vyloučit možnost zdravotních pooperačních komplikací. Po výkonu může přetrvávat ospalost, malátnost, zhoršená koordinace pohybů. Léky užívané k analgosedaci mohou navodit stav snížené dechové aktivity nebo přechodnou zástavu dýchání, která se řeší pomocí podpůrných prostředků až do návratu vlastní dechové aktivity.

Ve vzácných případech se projeví alergie na podávané léky, jako je zarudnutí kůže, v závažných případech astmatické a oběhové potíže. U nejtěžších případů může dojít k takzvanému anafylaktickému šoku. Na všechny možné komplikace a alergické reakce jsme připraveni, není se tedy čeho bát.

Je vždy velmi důležité sdělit svému ošetřujícímu lékaři veškeré informace o Vašem zdravotním stavu včetně všech alergií. Tím se dá mnohým komplikacím předcházet